Lezen, als kind deed ik dit al uren achter elkaar. Ik had denk ik het grootste gedeelte van de kinderboeken al uit toen ik eindelijk naar de boeken voor volwassenen mocht. En nu mag ik voorlezen. Iedere avond voor het slapen gaan lezen wij onze kleuter voor. En onze dreumes trouwens ook. Die vindt het heerlijk om naar de plaatjes te kijken en te benoemen. Toen ze jonger was sabbelde ze voornamelijk op de hoekjes ;).

Voorlezen kan op verschillende manier. Onze dochter vindt het heerlijk om voorgelezen te worden en alleen te luisteren. Maar soms heeft ze van die buien dat haar concentratie wat minder is en zij voornamelijk wil kletsen. Lekker praten over de plaatjes, over het verhaal of iets dat zij herkent van thuis. Flapjesboeken blijven ook nog favoriet.. want wat zal er achter zitten?

Voorlezen is erg belangrijk voor het stimuleren en vergroten van de taalontwikkeling. De woorden worden vaak herhaald, waardoor de woordenschat van kinderen vergoot. Daarnaast leren zij oorzaak- gevolg herkennen, een verhaallijn volgen en andere begrippen zoals voorzetsels of werkwoorden.

Kennen jullie ook het begrip interactief voorlezen? Dit is een manier om de aandacht van kinderen er nog beter bij te houden. Om ze nog nét even iets meer te leren dan het verhaal uit het boekje. Interactief voorlezen is eigenlijk de interactie gaan tijdens het lezen. Continue de communicatie aan gaan. Meer ontdekken dan alleen de woorden en plaatjes.

Ik schrijf hieronder wat tips over interactief voorlezen.

  • Voeg stiltemomenten in tijdens het voorlezen, zodat kinderen tijd hebben om de informatie te verwerken en een opmerking te maken.
  • Gebruik ook moeilijke woorden en geef een korte uitleg over de betekenis van het moeilijke woord.
  • Vat belangrijke gebeurtenissen en wendingen in het verhaal samen.
  • Improviseren mag, houd niet te streng vast aan het verhaal. Zelf een verhaal verzinnen is ook
  • leuk!
  • Maak oogcontact tijdens het lezen, zodat je de reacties van het kind kunt zien. Dit gaat het makkelijkst wanneer je dichtbij ze zit.
  • Zorg er voor dat er niet teveel prikkels zijn en trek de aandacht door bijvoorbeeld de voorkant van het boek te zien of stel vragen om de aandacht te krijgen zodat ze actief gaan luisteren. Sommige kinderen vinden het al erg spannend om het verhaal te voorspellen door naar de voorkant te kijken.
  • Laat kinderen meedenken, meedoen, meepraten en meespelen door:
  • in te gaan op de ervaringen van kinderen, bijvoorbeeld “heb jij dit ook op school?” of “he, dat hebben wij ook eens gedaan!”
    • ze zinnen af te laten maken, bijvoorbeeld: “ik zie hier een.. en hier een…!” Geef de juiste zin terug wanneer de grammatica niet helemaal correct is van het kind.
    • stel open vragen die stimuleren om na te denken. Bijvoorbeeld: “hoe kunnen ze de kist open maken?”
    • gebruik concrete voorwerpen: laat kinderen zien, proeven, ruiken, horen, zodat kinderen woorden makkelijker kunnen onthouden en leren. Bijvoorbeeld: laat het eten zien/proeven/ruiken dat in het boekje van rupsje nooitgenoeg voorkomt.
  • Probeer problemen en oplossingen van het verhaal te bespreken.
  • Leg relaties tussen het verhaal en concrete gebeurtenissen in de omgeving.
  • kinderen te laten reageren, bijvoorbeeld met aanwijzen, het nabootsen van geluiden of het aanvullen van zinnen.
  • Vertel met gebaren, mimiek, bijbehorende geluiden en verandering van stem.
  • Geef kinderen de tijd om naar de plaatjes te kijken en laat de plaatjes geregeld zien.

Dus ik zou zeggen, zoek een leuk boek uit en ga lekker lezen vanavond!

Kinderen zijn gratis lid in de bibliotheek 😊